Tony Grant, Laar & Berg, Laren

'Deze organisatie is goed bezig'

Al 10 jaar werkt Tony Grant als docent op Laar & Berg in Laren. Hij geeft er Engels en Design aan de onderbouw. Het vak Design krijgen de leerlingen als onderdeel van de Middle Years Programme dat Laar & Berg typeert. Volgens Tony: ‘Een fantastische middelbare school met een fijn team en ruimte voor vrijheid.’

De van oorsprong Engelse Tony was op zoek naar ander werk toen de juf van zijn dochter, die toen in groep 7 zat, hem vroeg een uurtje in de week Engels te komen geven. Tony: ‘De leerlingen reageerden zó enthousiast dat ik besloot het lesgeven verder te gaan ontwikkelen. Op een gegeven moment zag ik een vacature bij Laar & Berg. And the rest is history…’

Competenties en opleiding
Tony mocht direct beginnen en voelde zich al snel op zijn plek. De rector van Laar & Berg raadde hem aan een ervaringscertificaat te halen bij EVC Centrum Nederland voordat hij aan een lerarenopleiding zou beginnen. EVC staat voor Erkenning van elders Verworven Competenties (EVC) en is een methode die kennis en ervaring – opgedaan in werk, scholing of vrije tijd – in kaart brengt en officieel laat erkennen. Het levert je als student bepaalde vrijstellingen op. Dit traject nam bij Tony enkele weken in beslag. ‘Daarna heb ik op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) in deeltijd de opleiding tot tweedegraads docent Engels gedaan. Ik vond het een heel geschikte opleiding.’

De belevingswereld van leerlingen
Zelf vond Tony als kind school helemaal niet leuk. ‘Ik miste raakvlakken met mijn eigen leven. Sinds ik lesgeef, houd ik altijd rekening met de belevingswereld van de leerling. Bij alles wat ik doe. Omdat ik zelf kinderen heb, kan ik redelijk goed aanvoelen wat er zich afspeelt bij 12-jarigen . Als je het over politiek wilt hebben dan is wat er gebeurt in Den Haag vaak te abstract. Dat probeer ik terug te brengen naar raakvlakken die de politiek heeft met hun eigen wereld.’ Kinderen in deze levensfase vindt hij: ‘Fantastisch! Het is zo leuk om te zien hoe leerlingen ongegeneerd voor hun mening uitkomen. Ik word daar heel creatief van.’ Sebastiaan Majoor, Laar & BergRuimte en vrijheid
Bij Alberdingk Thijm Scholen is veel ruimte om invulling te geven aan je vak. Tony: ‘In mijn geval betekent dat bijvoorbeeld andere werkvormen toepassen of lesgeven op de hei. Als je je leerdoelen maar haalt, krijg je de vrijheid die je nodig hebt. Ik ben nu aan het kijken of ik het curriculum beter kan coördineren en uitbreiden.’ Tony is blij met alle faciliteiten en mogelijkheden. ‘Zonder onze overkoepelende organisatie zou ik me alleen op een eiland voelen. Als ik bijvoorbeeld wil werken met robots in de klas, dan zijn er collega’s van het Techspace van Alberdingk Thijm Scholen met wie ik contact kan opnemen. Ook zijn er allerlei doorgroeimogelijkheden. Je hebt de voordelen van een grote organisatie terwijl je kan genieten van de gezelligheid van een kleinere school.’

Core business = de leerling
Dat de leerling voorop staat bij Alberdingk Thijm Scholen inspireert Tony. ‘Onze leerlingen zijn je core business. Wij zorgen ervoor dat het onderwijs dat ze krijgen zo goed mogelijk is. Mijn doel is dat elke leerling aan het eind van de dag met het gevoel naar huis gaat dat hij iets heeft geleerd. Dat hij zichzelf verder heeft ontwikkeld. En dan ga ik zelf ook voldaan en tevreden naar huis. Het is fijn om te werken voor een organisatie die goed bezig is.’

  In mijn lessen houd ik altijd rekening met de belevingswereld van de leerlingen