Na 15 jaar lesgeven op een basisschool in Bussum, deed Niels Woppenkamp (39) leidinggevende ervaring op als adjunct-directeur bij de Augustinusschool in Hilversum. Nu draait hij zijn derde jaar als directeur op de Mariaschool in Eemnes. ‘Verandering en vernieuwing doorvoeren in een school vind ik het allerleukst.’
Waarom ben je de leidinggevende kant opgegaan?
‘Mijn directeur op de school in Bussum raadde mij dat aan en ik volgde de opleiding voor leidinggevenden in het onderwijs bij het ATTC (zie kader, red.). Een van mijn studiemaatjes was directeur bij de Augustinusschool en zocht een leerkracht. Aangezien ik dat kon combineren met het adjunct-directeurschap, ben ik dat gaan doen. Een tijd daarna maakte ik de stap naar directeur op de Mariaschool.’
Hoe was jouw eerste tijd als directeur?
‘Ik vond het best wel pittig om nieuwe mensen te leren kennen en een nieuwe manier van werken aan te leren. Als leerkracht sta je tussen de collega’s. In mijn nieuwe rol moest ik mijn collega’s gaan beoordelen en beslissingen nemen. Het was even wennen als eindverantwoordelijke.’
Welke kansen kreeg je?
‘Al was ik maar één dag in de week adjunct-directeur op de Augustinusschool, ik werd overal bij betrokken en kon meebeslissen. Op de Mariaschool heb ik geen eindverantwoordelijkheid meer voor een groep, maar voor de hele school. Ik heb beleid kunnen uitzetten en richting kunnen geven aan het team, zo’n proces vind ik persoonlijk erg interessant.’
Hoe is de begeleiding vanuit de organisatie?
‘Je bent als directeur gekoppeld aan een maatje. We spreken maandelijks af en nemen door wat er speelt en waar we tegenaan lopen. Bij de intervisiegroep, waar je je voor kunt aanmelden, behandelen we interessante onderwerpen rond onderwijs en het reilen en zeilen op school. Ook hebben we regelmatig vergaderingen met alle basisschooldirecteuren en zijn er beleidsdagen. Dit zijn allemaal waardevolle momenten waarop je met je collega’s over allerlei zaken van gedachten kunt wisselen.’
Alberdingk Thijm Scholen biedt onderwijs op katholieke grondslag. Wat merk je daarvan in je werk?
‘Dat valt onder de pijler What really matters waarin je zelf kunt bepalen hoeveel aandacht je daaraan besteedt. Op de Mariaschool onderhouden we de band met de kerk maar geven we er een eigentijdse invulling aan. Dan gaat het over waarden, normen en cultuur. We leggen bijvoorbeeld uit wat er gebeurt met Hemelvaart en waarom we dan vrij zijn. Verder komen uiteraard ook andere religies aan bod.’
Er zijn genoeg momenten waarop je met collega’s van gedachten kunt wisselen
Wat vind je fijn aan werken bij Alberdingk Thijm Scholen?
‘De nabijheid. Dan bedoel ik de betrokkenheid van collega’s en het benaderbare bestuur. Het is fijn werken vanuit onze algemene visie – waarin het niet alleen draait om de cijfers en resultaten, maar juist om de mens zelf en de brede ontwikkeling van het kind. Er is immers meer dan leren lezen en rekenen. Dat spreekt me erg aan.’
Over het ATTC
Het Alberdingk Thijm Teachers College (ATTC) is een zelfstandige stichting die opleidingen aan professionals in het onderwijsveld aanbiedt vanuit een holistisch en pedagogisch perspectief. Het ATTC werkt nauw samen met verschillende hoger onderwijsinstellingen en partnerorganisaties, zoals NHL Stenden en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De stichting biedt onder andere een schoolleidersopleiding aan en staat open voor zowel medewerkers van Alberdingk Thijm Scholen als studenten van buiten de organisatie.